« Powrót do aktualności

Ryzyka podczas sprzedaży nieruchomości

Często właściciel nieruchomości: domu, mieszkania, czy to tego jedynego, w którym mieszka czy też kolejnego, które nabył, aby np. ulokować swoje nadwyżki finansowe, decydując się na sprzedaż działa dość impulsywnie. Zrobi kilka zdjęć, opis, wrzuci na jakiś serwis ogłoszeniowy ogólnopolski czy lokalny i w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku zaczyna zabawę ze sprzedażą swojej nieruchomości. Jeśli jest to fliper, inwestor, przedsiębiorca, który zawodowo zajmuje się obrotem nieruchomościami to ok. Poradzi sobie, bo zapewne zna zagrożenia i ryzyka. Robi to dość często. Jeśli jednak to Twoja pierwsza czy nawet piąta transakcja w życiu weź pod uwagę, że ze sprzedażą nieruchomości wiąże się wiele zagrożeń i ryzyk, a prawo i przepisy regulujące rynek nieruchomości  zmieniają się tak często i tak szybko, że Twoje doświadczenie może okazać się zbyt małe.

Co może się wydarzyć podczas sprzedaży? Oto kilka przykładów z życia wziętych.

1.Twój klient oferuje Ci szybką gotówkę za nieruchomość. Idziecie do notariusza. Podpisujecie akt notarialny i w tym momencie  następuje przeniesienie  własności. Nie jesteś już właścicielem, ale nie masz też jeszcze środków ze sprzedaży  na swoim  koncie bankowym. Zapewne nawet nie zweryfikowałeś czy klient je fizycznie posiada. Jesteś w najbardziej niekomfortowym momencie. Jeśli pieniądze wpłyną na konto w ustalonym terminie – ok. Może się jednak zdarzyć, że nie zobaczysz ich bardzo, bardzo długo.

2. Twój klient zgodzi się na zawarcie Umowy przedwstępnej, takiej znalezionej w internecie. W jej treści znajdzie się zapis o wpłaconej…zaliczce. Ustalicie termin spotkania w kancelarii notarialnej np. za 2 miesiące. Po tym czasie uzyskasz od klienta informacje, że jednak nie kupi Twojej nieruchomości i zażąda zgodnie z prawem i zapisami w Umowie zwrotu zaliczki.  Stracisz czas, a jeśli  wydałeś już zaliczkę (np. wpłacając ją w formie zadatku na zakup kolejnej nieruchomości) może okazać się, że jesteś w nie lada kłopocie. Stracisz też w tym czasie potencjalnych kupujących, z którymi bez problemu mógłbyś sfinalizować sprzedaż swojej nieruchomości.

3. Po zawarciu Umowy przedwstępnej okaże się, że Twoi kupujący nie otrzymają kredytu hipotecznego. Może okazać się, że zadziałali emocjonalnie i np. wcześniej nie sprawdzili zdolności kredytowej, nie policzyli wszystkich kosztów związanych z nabyciem wymarzonego mieszkania. Może się okazać, że analityk zauważy błędy w dokumentach, które uniemożliwią dalszą procedurę. I z Twojej winy nie dojdzie do przeniesienia własności.

4. Zaufasz klientowi, nie zawrzecie Umowy przedwstępnej (Panie szkoda czasu, a po co nam jakaś Umowa, mam gotówkę idziemy od razu do notariusza). I tak przez kilka tygodni klient będzie Cię zwodził a Ty  będziesz wstrzymywać prezentacje, odmówisz kilku poważnie zainteresowanym klientom, a Twój wybranek po jakimś czasie powie: Panie plany życiowe mi się zmieniły nie kupuję tego mieszkania. I znowu jako  sprzedający jesteś w problemie.

5. Mieszkasz w innym mieście, państwie na innym kontynencie. Nie masz fizycznej możliwości żeby profesjonalnie zająć się przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. Nie wiesz dokładnie jaki jest jej stan prawny. Nie masz dokumentów. Przyjazdy i wszelkie działania sprzedażowe  są kosztowne, wymagają wzięcia urlopu, poniesienia  kosztów  przyjazdu….. Nie sprzedana nieruchomość niszczeje, traci na wartości i co najważniejsze generuje co miesiąc dodatkowe koszty.

6. Może się zdarzyć, że przed aktem notarialnym i  zapłatą całej  ceny wydasz swoją nieruchomość we władanie potencjalnych  właścicieli. Jeśli do aktu nie dojdzie, a Twoi „lokatorzy” nie będą chcieli opuścić Twojej nieruchomości – znowu jesteś w nie lada tarapatach.

7. Możesz kupić mieszkanie, które będzie zadłużone ponad miarę w spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnocie, albo w którym będzie zameldowany jakiś mniej lub bardziej znany członek rodziny.

          Takich historii mogłabym opowiedzieć zdecydowanie więcej, każda z życia wzięta, z mojego doświadczenia w pracy pośrednika lub doświadczeń zaprzyjaźnionych pośredników. To nie są odosobnione przypadki – nie wszystkie jednak trafiają na łamy gazet czy do ogólnopolskich telewizyjnych programów interwencyjnych. Każda taka sytuacja niesie za sobą prawdziwe ludzkie  tragedie, to ogromne negatywne emocje, stracony czas, pieniądze na walkę z nieuczciwością, lata rozpraw sądowych…

          Czy takich sytuacji można uniknąć? W wielu przypadkach tak. Wystarczy skorzystać z usług profesjonalisty, który sprzedaż rozpocznie od przeanalizowania dokumentów nieruchomości. Jeśli będą wymagały doprecyzowania, uporządkowania lub uregulowania stanu prawnego wykona te czynności w pierwszej kolejności. Po to, aby zabezpieczyć Twój interes, ochronić Twoje pieniądze, Twój czas i Twoją transakcję,  a także interes kupującego. Zrobi wszystko żeby transakcja była bezpieczna dla każdej ze stron.   Zabezpieczy Twój interes dobrą Umową przedwstępną, zadatkiem, dopilnuje kwestii dokumentów niezbędnych do przeniesienia własności,  a także spraw związanych z płatnościami  i wydaniem nieruchomości.

          Tu gdzie w grę wchodzą nie tylko EMOCJE, ale przede wszystkim PIENIĄDZE (i to niemałe jeśli spojrzymy na aktualną sytuacje na rynku nieruchomości), warto skorzystać z wiedzy i  doświadczenia kogoś kto zawodowo zajmuje się obrotem nieruchomościami.

          Korzystając ze wsparcia Pośrednika musisz zapłacić mu wynagrodzenie - to oczywiste. Musisz podpisać z nim więc Umowę pośrednictwa (zawsze rekomenduję klientom Umowę z klauzulą wyłączności). Ustalacie w niej wszystkie konieczne czynności pośrednictwa, warunki współpracy i wynagrodzenia za wykonaną usługę. Zawarcie Umowy pośrednictwa jest też gwarancją, że Twoja transakcja będzie ubezpieczona. Pośrednik zgodnie z Ustawą o gospodarce nieruchomościami musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności zawodowej, a jego kopię MUSI dołączyć do zawartej z Tobą Umowy pośrednictwa.

          Pośrednik będzie wspierał Cię podczas KAŻDEGO etapu transakcji, wytłumaczy każdą czynność, wyjaśni po co i jakie dokumenty będą potrzebne. Będzie z Tobą zarówno podczas zawierania Umowy przedwstępnej jak i podczas przeniesienia własności w kancelarii notarialnej. Na koniec sporządzi Protokół zdawczo-odbiorczy i będzie Ci towarzyszył podczas przekazania nieruchomości.

Jak wybrać najlepszego experta i bezpiecznie sprzedać nieruchomość? Odpowiedź znajdziesz w artykułach na naszej stronie - w zakładce Aktualności. 

 

Tymczasem zapraszam do współpracy z zespołem #NajlepszeAgentkiwBydgosczy

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem