« Powrót do aktualności

Jak przygotować się do sprzedaży swojej nieruchomości?

Jeśli podejmiesz decyzję o sprzedaży swojej nieruchomości musisz dobrze się do tego zadania przygotować. Działać racjonalnie, skutecznie i konsekwentnie. Wszystko po to, aby nie przysporzyć sobie dodatkowych problemów.

          W przypadku sprzedaży mieszkań czy domów coraz częściej właściciele i pośrednicy dostrzegają konieczność wizualnego przygotowania nieruchomości: odgracenia przestrzeni, jej depersonalizację.  Home staging powoli zakorzenia się na naszym rynku. Jest wykorzystywany już nie tylko przez fliperów. I to bardzo pozytywne zjawisko, któremu od lat kibicujemy. To jednak dopiero początek. Co musimy jeszcze zrobić? Przede wszystkim sprawdzić dokumenty nieruchomości. Jakie? To zależy od rodzaju nieruchomości (m.in. mieszkanie, dom, działka), jej przeznaczenia, sposobu jej nabycia (np. zakup, spadek, darowizna), ilości współwłaścicieli lub spadkobierców….. Jeśli nie wiesz jak się do tego zabrać, jakie dokumenty sprawdzić, jakie zgromadzić, jakie zamówić w urzędach skorzystaj ze wsparcia profesjonalnego pośrednika. On ustali stan prawny Twojej nieruchomości, pomoże Ci w zgromadzeniu dokumentów, wskaże co będzie jeszcze potrzebne, doskonale będzie wiedział gdzie się po nie udać…Pośrednik z wprawą i znajomością rynku wskaże Ci kierunek Twojego działania lub wręcz wyręczy Cię w tych wszystkich zadaniach. Tu oczywiście polecam współpracę z zespołem LIBERA Nieruchomości.

         

          W pierwszej kolejności sprawdź księgę wieczystą. Zobacz kto jest wpisany w dziale II jako właściciel i czy te informacje są aktualne, czy nie masz wpisów w dziale III i dziale IV. Jeśli te działy zawierają jakieś wpisy np. o służebności lub hipoteki – czy są one aktualne. Jeśli nie, zobacz czy masz dokumenty potwierdzające wygaśnięcie lub spłatę zobowiązań. Będą one potrzebne do wykreślenia ich z księgi.

          Ważnym dokumentem, którego z pewnością notariusz zażąda do wglądu będzie podstawa nabycia czyli akt notarialny sprzedaży, akt poświadczenia dziedziczenia lub stwierdzenia nabycia spadku, Umowa darowizny… czasami w tych dokumentach kryją się zapisy, których nie widać w KW stąd badanie również tego dokumentu.

          W zależności od podstawy nabycia – w przypadku spadków i darowizn niezbędne będzie Zaświadczenie z urzędu skarbowego o uregulowanym podatku.

          Czasami w przypadku mieszkań – ze względu na typ budynku i jego położenie – warto sprawdzić przeznaczenie działki (na której posadowiony jest budynek) w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku domów ten dokument będzie niezbędny.

          Sprzedając dom musisz posiadać także  wypis i wyrys z rejestru gruntów, Zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie urządzenia lasu (tak, tak nawet jeśli sprzedajesz środkowy szereg), dostępie do drogi, rewitalizacji.

          W przypadku nieruchomości mieszkalnych, nie będących zabytkami, od kwietnia 2023 roku musisz posiadać także świadectwo charakterystyki energetycznej. Jest ono ważne do pierwszej termomodernizacji, a maksymalnie przez 10 lat, warto zatem sporządzić je wcześniej. Informacje w nim zawarte coraz częściej interesują kupujących. 

          Co jeszcze warto sprawdzić? Czy w nabywanym lokalu lub budynku nie jest zarejestrowana siedziba spółki, czy nikt nie jest w nim zameldowany, czy uregulowane są podatki od nieruchomości lub z tytułu użytkowania wieczystego, a w przypadku mieszkań zobowiązania wobec spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty.

          Dlaczego tak ważne jest sprawdzenie stanu prawnego sprzedawanej nieruchomości i zgromadzenie niezbędnych do sprzedaży dokumentów?  Ponieważ na niektóre czeka się dość długo, niektóre dostępne są tylko w archiwach, czasami uregulowanie stanu prawnego lub sprostowanie dokumentów trwa kilka miesięcy. Jeśli podpiszesz Umowę przedwstępną, przyjmiesz zadatek,  a ze względu na braki w dokumentach lub wręcz brak dokumentów nie będziesz mogła się ze zobowiązań wynikających z w/w Umowy wywiązać możesz ponieść konsekwencje wynikające z Kodeksu cywilnego (w części dotyczącej zadatku). Zwrot zadatku w podwójnej wysokości może być dosyć dotkliwy, może pokrzyżować Ci także inne plany finansowe i inwestycyjne. Dlatego po podjęciu decyzji o sprzedaży w pierwszej kolejności zajmij się dokumentami i stanem prawnym nieruchomości. Lub zleć te działania profesjonalistom. 

          Oczywiście to nie wszystkie dokumenty. Jeśli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia zapraszam serdecznie do współpracy.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem